Każda firma czy przedsiębiorstwo działa według z góry ustalonych zasad, stosując się do wytyczonych procedur wewnętrznych. Dzięki temu w określony sposób przebiega na przykład proces rekrutacji, zatwierdzanie wydatków, a to wszystko, aby firma osiągała odpowiednie wyniki. Wszelkie procedury na nic się zdadzą, jeśli nie będą podlegać wewnętrznej kontroli. Jakie są jej funkcje?
Czym jest audyt wewnętrzny
Pojęcie kontroli wewnętrznej od dawna funkcjonuje w słowniku działań handlowych i stosują je zarówno władze firmy, jak i podmioty zewnętrzne, działające na zlecenie danego przedsiębiorstwa. Głównym celem kontroli wewnętrznej jest poprawa prawidłowego funkcjonowania firmy poprzez zwiększenie wydajności i realizacji celów oraz zadań firmy. W związku z rozwojem sekcji przeprowadzających kontrole wewnętrzne utworzono Instytut Audytorów Wewnętrznych, którego członkowie wykonują swoją pracę w oparciu o Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego.
Firma bez kontroli wewnętrznych
Nieprawdą jest, że jeśli dana jednostka nie wprowadza do swojej firmy kontroli wewnętrznej, to jej działania z góry skazane są na porażkę. Istnieje jednak obawa, że ustalone cele i zamiary mogą zostać zrealizowane zbyt wysokim kosztem czy wytężonym nakładem pracy ze strony pracowników. Głównym celem audytu wewnętrznego jest sprawdzenie, czy dotychczasowo podejmowane działania są wykonywane efektywnie, czy przekładają się na cele przedsiębiorstwa, oraz czy można zrobić coś więcej, aby usprawnić poszczególne procesy.
Wprowadzanie zmian w przedsiębiorstwie
Jeśli w trakcie kontroli wewnętrznej zauważono błędy, natychmiast opracowuje się procedury usprawniające działanie problematycznych sektorów. Wówczas nie należy ograniczać się do jednej kontroli, ponieważ będzie ona zmieniać się stopniowo wraz z wdrażanymi procedurami. Audyt wewnętrzny bardzo dobrze sprawdza się wówczas jako narzędzie, które wspiera cały proces monitorowania wprowadzanych zmian. Ma on charakter doradczy, a jego celem jest usprawnienie działalności konkretnego sektora w przedsiębiorstwie.
Kontrola wewnętrzna w praktyce
Celem audytu wewnętrznego jest udoskonalenie skuteczności procesów zarządzania ryzykiem i wprowadzenie ogólnego ładu w przedsiębiorstwie. W praktyce monitorowanie wdrożonych działań polega na niezależnej weryfikacji, podczas której sprawdzana jest efektywność wprowadzonych rozwiązań. Kiedy zatem warto zdecydować się na przeprowadzenie audytu wewnętrznego?
Kontrola ta ma za zadanie wyłapać nieprawidłowości w procesach gospodarczych przedsiębiorstwa. Audyt niezbędny jest w momencie, kiedy istnieje podejrzenie, że poszczególni członkowie jednostki wykonują swoje obowiązki w sposób nieefektywny, prowadząc do obniżenia wydajności pracy całej firmy. Wskazane jest zatrudnienie firmy z zewnątrz, która w sposób obiektywny przeprowadzi audyt jednostki, sugerując rozwiązania usprawniające funkcjonowanie jednostki.
Partnerem materiału jest firma TQMsoft oferująca profesjonalny audit wewnętrzny.