Usługi IT koncentrują się na konkretnej dziedzinie wiedzy. Zapewniają większą funkcjonalność komputerów. Praca informatyka nie jest już tajemnicza. Wszyscy wiedzą, jakie są jego podstawowe obowiązki. Prawie każdy korzysta już w mniejszym lub w większym stopniu z komputera.
Najwyższej jakości usługi informatycznej są ściśle związane z zadowoleniem klienta. Przeciętny użytkownik najczęściej określa jakość takich usług poprzez pomoc, jaką otrzymał i oferowaną jakość. Warto jednak bliżej przyjrzeć się usługom informatycznym, by stwierdzić, czy istnieją jakieś zmienne, wpływające na skuteczne zaspokojenie naszych potrzeb.
Tradycyjne usługi informatyczne
Najczęściej firmy i sklepy oferujące usługi informatyczne proponują:
- serwis komputerowy — to niezwykle popularna i potrzebna usługa,
- programowanie — świadczona zwykle pracodawcom i klientom firmowym, informatyk skupia się tutaj głównie na tworzeniu odpowiedniego oprogramowania,
- outsourcing — całościowa i profesjonalna obsługa sieci komputerowych zaczynając od ich założenia aż do administrowania nimi,
- IT integration — powiązana jest z modernizacją sieci komputerowych,
- wiele innych działań.
Jak oceniać usługi informatyczne?
Kompetencja informatyków wpływa na zadowolenie klientów. Dlatego zwrócić uwagę na najważniejsze cechy i zachowania specjalistów IT:
- szybkość realizacji konkretnej usługi informatycznej — cecha niezwykle ważna we wszystkich branżach,
- kompetencje zawodowe informatyków — obejmują wiedzę o komputerach i technologii informatycznej, a także doświadczenie; wpływają na każdą usługę,
- radzenie sobie z fiksacją funkcjonalną — pozwala znajdować nowe, skuteczne rozwiązania, cecha twórczego myślenia,
- kompleksowa oferta bez względu na subspecjalizację — pozytywnie ocenimy firmę lub sklep, który rozwiąże wszystkie nasze problemy informatyczne.
Wszystkie wskazane wyżej kryteria wpływają na wysoką jakość świadczonych usług informatycznych. Profesjonalna firma zwraca przede wszystkim uwagę na zadowolenie klienta. Powinna identyfikować się z klientami i wczuwać się w ich potrzeby i oczekiwania. Gwarantują wysoką jakość obsługi klienta. Potrafią cierpliwie odpowiedzieć na wszystkie pytania i skutecznie rozwiązać problem.