Marketing 4C koncentruje się na potrzebach i oczekiwaniach konsumentów. Kładzie również duży nacisk na koszty, wygodę i komunikację. Dlatego prawdopodobnie jest znacznie bardziej wartościowy niż marketing mix 4P. Skupia się nie tylko na samym marketingu i sprzedaży produktu, ale też na komunikacji z odbiorcami. Oferuje bardziej pro konsumencką strategię.
Wartość dla klienta/konsumenta
Przygotowując kampanię marketingową, skoncentruj się na potrzebach i wymaganiach klientów. Zastanów się, czy oferowane przez Ciebie produkty są wartościowe dla odbiorców. Zamiast koncentrować się na samym produkcie, pomyśl, w jaki sposób możesz poprawić jakość życia klientów.
Wymyślenie przypadkowego produktu, a następnie próba masowej sprzedaży, prawie nigdy nie jest dobrym pomysłem. Dużo bardziej skuteczna jest analiza potrzeb i pragnień klienta oraz próba przyciągnięcia go produktem, którego naprawdę szuka.
Okazuj wdzięczność lojalnym klientom. Posłuchaj opinii i wskazówek od konsumentów. Nawiązuj i podtrzymuj relacje z klientami.
Koszty
Kolejnym filarem marketingu 4C są koszty. Nie należy ich jednak mylić z ceną produktu. Pamiętaj, że cena produktu to tylko część kosztów zakupu. Ważne są też koszty niematerialne.
Należy wziąć pod uwagę czas potrzebny na zakup produktu. Do tej kategorii zaliczamy również koszty alternatywne. Odnoszą się do korzyści, jakich klient mógł doświadczać przy zakupie określonego produktu, ale zamiast tego postanowił wybrać coś innego. Innymi słowy, koszt należy tutaj rozumieć jako całkowity koszt posiadania.
Wygoda
Wygoda jest jednym z najważniejszych narzędzi zwiększających sprzedaż. Pomaga większości klientów podjąć ostateczną decyzję. Ogromną popularnością cieszą się sklepy online. Koncepcja zakupów tylko w godzinach pracy należy do przeszłości. Ustąpiła miejsca koszykom internetowym, które możesz napełnić o dowolnej porze dnia i nocy.
Wygoda zastępuje lokalizację. To jeden z filarów marketing mix 4C. Coraz większą popularnością cieszą się porównywarki cen. Bez problemu znajdziesz witryny z biletami lotniczymi, usługami, produktami elektronicznymi, kosmetykami, ubraniami i butami, które łączą produkty lub usługi wielu dostawców. Dzięki nim można łatwo porównać produkty i usługi.
Komunikacja
Promocja jest jednokierunkowym czynnikiem manipulacyjnym napędzanym wyłącznie przez sprzedawcę. Dlatego coraz ważniejszą rolę odgrywa komunikacja. To dwustronna rozmowa między firmą a konsumentem.
Klienci lubią wiedzieć, jakie zalety ma dany produkt. Natomiast sprzedawca chce powiedzieć, dlaczego jego produkt jest najlepszy na rynku. Media społecznościowe są potężnym środkiem komunikacji. Zastanów się, jaki sposób komunikacji preferują Twoi potencjalni klienci i skoncentruj się właśnie na nim.
Komunikacja koncentruje się na budowaniu wartościowych relacji z klientami. Skupia się na tym, czego potrzebują odbiorcy i jaki jest ich styl życia.
Marketing mix jest mieszanką kontrolowanych zmiennych marketingowych. Firmy wykorzystują je do osiągnięcia pożądanego poziomu sprzedaży na rynku docelowym.