Wielu wydaje się, że uzyskanie kredytu hipotecznego jest niezwykle trudne, czasem wręcz nieosiągalne. Sporo osób rezygnuje więc z marzeń o własnej nieruchomości, bojąc się odrzucenia wniosku oraz negatywnej decyzji ze strony banku. Jak zatem wygląda proces ubiegania się o kredyt?
Wybór najlepszego kredytu
Jeszcze przed złożeniem wniosku do banku rozsądnie będzie szczegółowo przeanalizować swoją sytuację finansową. Warto w tym miejscu wiedzieć, że umowa zlecenie czy niskie dochody nie przekreślają szans na otrzymanie wsparcia finansowego od banku. Zdolność finansową można wstępnie obliczyć samemu, korzystając z internetowych kalkulatorów, w sieci jest ich naprawdę wiele! Należy mieć na uwadze, że są to jedynie ogólne wyliczenia, które rzucają pewne światło na to, na jakie wydatki należy się przygotować.
Pomoc doradcy kredytowego
Sektor finansów to mocno skomplikowana dziedzina, w której prym wiodą zmieniające się przepisy prawne. Podczas starania się o kredyt hipoteczny na pewno warto skorzystać z usług doradcy ds. kredytów hipotecznych, który przeprowadzi klientów przez cały proces. Za usługi takiej osoby konsument nie ponosi żadnych kosztów - doradca otrzymuje prowizję od banku, z którym zawarto umowę kredytową.
Ocena zdolności kredytowej
Przed złożeniem wniosku o kredyt nastąpi ocena zdolności kredytowej konsumenta. Odbywa się ona na podstawie przedstawionych dochodów - doradca poprosi wówczas o dostarczenie stosownych dokumentów, zapyta też o planowany okres kredytowania, weźmie pod uwagę wysokość wkładu własnego oraz wszelkie zobowiązania finansowe. Na tej podstawie zostanie dobrana indywidualna oferta, dopasowana do potrzeb klienta.
Kompletowanie dokumentów
Wniosek o kredyt należy przedłożyć wraz z kompletem odpowiednich dokumentów. Doradcy doskonale znają niechęć rodaków do wszelkich spraw związanych z dokumentami, dlatego zadaniem kredytobiorców jest jedynie dostarczyć je do doradcy. On zajmie się całą resztą, nie narażając swoich klientów na stratę cennego czasu. Do wniosku trzeba będzie załączyć kserokopię dowodu osobistego, zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu, wyciąg bankowy z ostatnich 12 miesięcy, umowa przedwstępna kupna nieruchomości, a czasem również PIT-37.
Oczekiwanie na decyzję
Cała procedura wydawania decyzji ze strony banku będzie oznaczać kilkutygodniowe oczekiwanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bank musi wydać decyzję w ciągu 21 dni od chwili otrzymania wszystkich dokumentów. W tym czasie zarówno dokumenty, jak i wszelkie wpływy i wydatki klientów podlegają szczegółowej analizie.
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji ze strony banku można rozpocząć procedurę podpisywania umowy kredytowej. Trzeba wówczas osobiście stawić się w banku i dokładnie przeczytać treść całej umowy. Z podpisanym dokumentem należy udać się do notariusza, a po dokonaniu formalności bank uruchomi kredyt.
Jak widać, proces ubiegania się o kredyt wcale nie jest skomplikowany. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wszystko zakończy się przed upływem 6-8 tygodni.
Partnerem tekstu jest SprawdzonyDoradca.pl - doradca finansowy Rzeszów.