Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu dziedzinach. Z jej algorytmami spotykamy się podczas robienia zakupów online, grania w nowe gry, korzystania z nawigacji samochodowej, a nawet podczas robienia zdjęć smartfonem. Rola sztucznej inteligencji rośnie z miesiąca na miesiąc i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta będzie kontynuowana w przyszłości.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Aby wskazać obszary, w których wykorzystywane są algorytmy sztucznej inteligencji, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym właściwie jest AI. Według definicji, sztuczna inteligencja to dział informatyki, który bada reguły rządzące zachowaniami umysłowymi człowieka i na tej podstawie tworzy programy lub systemy komputerowe symulujące ludzkie myślenie. Sztuczna inteligencja bardzo często jest utożsamiana z uczeniem maszynowym, które stanowi jej ważny element.
Głównym celem stworzenia oraz wykorzystywania sztucznej inteligencji jest wspomaganie ludzkich możliwości. Jej zadaniem nie jest więc zastąpienie ludzi, a jedynie ułatwienie im codziennego życia w wielu dziedzinach. Sztuczna inteligencja rozwija się z roku na rok, a jej rosnące możliwości i coraz lepsze dostosowanie do wymagań współczesnego społeczeństwa pozwala lepiej wychodzić naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom ludzi.
Zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji
Algorytmy sztucznej inteligencji posiadają bardzo szerokie zastosowanie. Przeciętny człowiek styka się z nimi w wielu sytuacjach codziennego życia. Sztuczna inteligencja pełni bardzo istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wielu narzędzi. Jednym z najpopularniejszych z nich jest korzystanie z funkcji asystentów głosowych dostępnych z poziomu smartfonów lub komputerów. Aplikacje takie, jak Siri, Cortana czy Asystent Google dzięki specjalnym algorytmom są w stanie odpowiadać na pytania użytkownika, uczyć się ich zachowań i przyzwyczajeń ułatwiając korzystanie z zasobów telefonu i internetu.
Innym obszarem, w którym wykorzystywane są algorytmy sztucznej inteligencji, są autonomiczne samochody. Auta wyposażone w specjalne systemy czujników, kamer oraz oprogramowanie są stanie na bieżąco analizować sytuację wokół pojazdu oraz odpowiednio kierować autem, aby uniknąć niebezpieczeństw. Co więcej, autonomiczne samochody są w stanie przewidywać zagrożenia oraz reagować zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji. Algorytmy sztucznej inteligencji są wykorzystywane także w nawigacji samochodowej. Są w stanie analizować zachowania użytkowników oraz sytuację na drodze i proponować najkrótszą trasę dojazdu do wskazanego punktu docelowego.
Zaawansowane algorytmy sztucznej są chętnie wykorzystywane także we współczesnym biznesie. Ważnym obszarem ich działania jest chociażby marketing, gdzie algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na opracowywanie lepszych i skuteczniejszych kampanii reklamowych. Dzięki możliwości analizowania dużych ilości danych, w tym preferencji użytkowników, ich cech wspólnych oraz oczekiwań są w stanie stworzyć profil klienta docelowego oraz dostosować promowaną ofertę do jego potrzeb. Dzięki ich wykorzystaniu firmy mogą lepiej korzystać z posiadanych danych oraz w pełni wykorzystywać ich potencjał.