System identyfikacji wizualnej firmy – czym jest i jakie elementy wchodzą w jego skład?

System identyfikacji wizualnej firmy – czym jest i jakie elementy wchodzą w jego skład?

Identyfikacja wizualna firmy pozwala na skuteczne prezentowanie firmy na zewnątrz oraz promowanie jej usług. Oprócz samego logotypu, w skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzi także szereg innych, nie mniej od niego ważnych elementów. Jakich – o tym powiemy poniżej.

Corporate identity, czyli system identyfikacji wizualnej firmy

Pod pojęciem systemu identyfikacji wizualnej kryje się skonkretyzowany opis procedur oraz oznaczeń graficznych, które powinny być stosowane w danej firmie. Jest on niezbędny dla uzyskania jasnej i spójnej identyfikacji wizualnej, które będzie w logiczny sposób nawiązywała do logo oraz wyznawanych przez firmę wartości.

Najkorzystniej jest opracować system identyfikacji wizualnej firmy już na samym początku istnienia przedsiębiorstwa. Wtedy dochodzi bowiem do pierwszej styczności przedsiębiorstwa z klientami, kontrahentami oraz innymi osobami z zewnątrz. Pierwsze wrażenie, jakie wywrze na nich firma, ma ogromne znaczenie dla jej dalszego rozwoju. Starannie przygotowana oraz właściwie opracowana identyfikacja wizualna firmy pomaga od samego początku wywoływać w odbiorcach pozytywne odczucia.

System identyfikacji wizualnej firmy – czym jest i jakie elementy wchodzą w jego skład?

Najważniejsze elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy

Identyfikacja wizualna firmy składa się z elementów wizualnych i pozawizualnych. Do elementów wizualnych zaliczamy m. in.: logo firmy, kolory firmowe, symbole dekoracyjne, typografie, stroje pracowników, materiały marketingowe, wystrój wnętrz, design opakowań produktów itp. Do elementów pozawizualnych należą z kolei: sposób obsługiwania klientów, muzyka i dźwięki wykorzystywane przez firmę, zapachy i inne.

Wszystkie wyżej wymienione elementy zapisane są w księdze identyfikacji wizualnej. Powinna ona szczegółowo opisywać każdy z nich, gdyż wszystkie razem wpływają na odbiór firmy na zewnątrz oraz  jej wizerunek. Cały system identyfikacji wizualnej powinien być starannie dopasowany do charakterystyki firmy, unikalny, przejrzysty oraz łatwy do zapamiętania. Oprócz tego, powinien także wywoływać pozytywne skojarzenia z firmą oraz być w pełni zgodny z jej polityką.

Podobne artykuły