Automatyczna skrzynia biegów - to warto wiedzieć

Automatyczna skrzynia biegów - to warto wiedzieć

Manualna skrzynia zmiany biegów jest w Polsce najbardziej popularna. Panuje powszechne przekonanie, że obsługiwanie jej podczas jazdy jest znacznie trudniejsze, niż w przypadku wersji automatycznej. Mimo tego myśl o pierwszej jeździe bez korzystania ze sprzęgła może przyprawić o ból głowy. W sytuacji wypożyczania auta pojawia się pytanie - wybrać model z manualną skrzynią biegów, czy zdecydować się na naukę obsługi skrzyni automatycznej?

Radość z jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to zdecydowanie dobry pomysł. Po chwili czuje się, że obsługa automatu jest intuicyjna. Co za tym idzie, pojawia się chęć posiadania auta z takim właśnie rozwiązaniem. Taka skrzynia biegów daje prawdziwą przyjemność z jazdy. Niemal każdy kierowca wie, co znaczy stać w korku i cały czas trzymać nogę na pedale sprzęgła. Posiadając automat nie mamy takiego problemu. Wynajmując auto warto powiedzieć, że to pierwszy raz, gdy korzystamy z automatycznej skrzyni biegów, otrzymamy wtedy krótką instrukcję jej obsługi.

Automatyczna skrzynia biegów - to warto wiedzieć

Garść informacji

Nie wszystkie automatyczne skrzynie biegów są takie same - różnią się w zależności od modelu auta. Będąc spokojnym kierowcą, który nie bawi się jazdą samochodem, wystarczy znać ustawienia podstawowe. Podstawą jest bieg D, czyli drive. Na tym biegu auto będzie toczyć się do przodu oraz jechać dalej po dodaniu gazu. Z kolei bieg R, czyli reverse, umożliwia jazdę do tyłu. Po zdjęciu nogi z hamulca, auto nie będzie się toczyć, jeżeli wybierzemy bieg P, czyli parking. Wykorzystujemy go również, gdy opuszczamy samochód. Na biegu N, neutral, który pozostawia samochód na luzie, można przetoczyć go, czego jednak nie robi się zbyt często. Warto pamiętać o tym, że niektóre auta z automatyczną skrzynią biegów posiadają bieg 1 i 2. Dzięki nim sprawniejsza jest jazda w górach, zwłaszcza, gdy do samochodu jest coś podpięte. Jeżeli korzystamy z tych biegów, auto nie będzie przyspieszać, gdy zjeżdżamy ze stromej góry. To, o czym powinny pamiętać osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z automatem, to obsługa pedału hamulca i gazu za pomocą jednej stopy. Nawet jeżeli mamy nawyki ze skrzyni manualnej, to nie stanie się nic, gdy lewą nogę wciśniemy w podłogę w miejscu, gdzie znajdowało się sprzęgło. Dzięki temu nie pomylimy hamulca ze sprzęgłem. Pamiętając o tych kilku prostych zasadach, bez problemu intuicyjnie będziemy obsługiwać skrzynię automatyczną. 

Podobne artykuły